Dag 9 - Ella

1 augustus 2017 - Ella, Sri Lanka

Vandaag zitten we al op de helft van onze vakantie. Het is echt super snel gegaan!

Vanmorgen zijn we om kwart over 7 opgestaan zodat we om 8 uur konden gaan ontbijten. We mochten weer van de kaart bestellen en vandaag kozen we beiden voor pannenkoeken met banaan en aarbeien. Dit was erg lekker!

Na het ontbijt zijn we vanuit ons hotel te voet naar de top van 'The Little Adams Peak' gelopen. Dit is een berg met erg mooi uitzicht. De toch was door theeplantages. Het was best zwaar om zoveel trappen en rotsen te beklimmen. Boven aangekomen hadden we echt prachtig uitzicht en was het de klim meer dan waard. We hebben veel foto's gemaakt en genoten van het uitzicht.

We zijn weer terug naar beneden gelopen en dit ging veel sneller. We zijn even naar onze kamer gegaan om even bij te komen en om onze schoenen te verwisselen voor slippers.

Toen zijn we met een tuktuk naar een theefabriek gegaan. Deze heette: Uva Halpewaththa. We werden met een paar andere toeristen rondgeleid door een gids. Hij wist heel veel en vertelde ons eerst over de geschiedenis van de thee. De eerste theeplantage ontstond in Colombo waar de Engelsen de eerste theezaden plantten. Hier in Sri Lanka worden een paar verschillende soorten thee gemaakt, maar de specialiteit is de zwarte thee, Ceylon genaamd. Thee moet voldoen aan vier dingen om deze goed te laten smaken. Als eerste desmaak. Deze moet goed zijn. Dan de kwaliteit. Alleen het jongste blad wordt gebruikt om goede thee te maken die geëxporteerd kan worden. De andere blaadjes worden gebruikt om thee lokaal te verkopen of als kompost om de planten te laten groeien. Als derde moet de kleur goed zijn. En als vierde de sterkte. Deze moet kloppen. Zo zijn heel fijjne korrels thee sterker dan grote korrels. De kleine korrels worden vaak gedronken bij het welbekende 'Englisch Breakfast', namelijk met suiker en melk. Wij, Nederlanders drinken over het algemeen liever de grotere korrels zodat we geen suiker hoeven toe te voegen. Na deze algemene informatie zijn we gaan kijken naar het proces van de thee. Dit was heel interessant om te zien. Bijna alles wordt nog met de hand gedaan. Er zijn wel machines, ma
ar hierbij komt evengoed handenarbeid kijken. Per dag wordt er 450.000 kg thee geëxporteerd. Het grootste gedeelte hiervan gaat naar Engeland. Nog steeds drinken zij de meeste thee van de wereld.

Na veel geleerd te hebben zijn we teruggegaan naar ons hotel om ons op te frissen. Hierna zijn we gaan eten in het restaurant van ons hotel omdat de live muziek van gisteravond erg in de smaak was gevallen. Vandaag was dezelfde man er, die deze live muziek verzorgde. Dat was erg leuk!! We aten allebei een pasta die erg machtig was, maar ondanks dat smaakte het goed. De live muziek bracht wederom een leuke sfeer waardoor het restaurant al snel weer volzat. We hebben weer een cocktail gedronken, skip-boo gespeeld en genoten van de live-muziek.

We gaan met een voldaan gevoel slapen.

Morgen reizen we verder naar Mirissa. Dit wordt weer een lange zit.

We spreken ons morgen!

Liefs,
Ons

1. Frans en Riek:
    1 augustus 2017
    Hallo saampjes. Wij hebben in de gaten dat wij jullie niet zomaar een of ander soort thee voor hoeven te schotelen als jullie weer terug zijn . Veel plezier . Gr Fr....R
  2. Mia:
    2 augustus 2017
    ToPpY, geniet nog heerlijk van de overige dagen