Dag 13 - Reis Tangalle naar Galle

5 augustus 2017 - Galle, Sri Lanka

Lieve followers,

Vanmorgen ging om kwart over 8 de wekker. Even wat langer uitslapen dus! Om 9 uur kregen we ontbijt wat bestond uit toast, ei, thee en fruit. Het smaakte goed en we hebben onze buik vol gegeten. We zijn onze spullen gaan pakken en om 10 uur was onze tuktuk er die ons naar het busstation bracht.

Om half 11 vertrok de directe bus naar Galle, we hoefden dus niet over te stappen wat wel erg lekker was. De bus reed weer vrij hard over de slingerwegen. We zijn er ondertussen aan gewend geraakt. Maar goed dat we niet voorin zaten en op de weg konden kijken want dan hadden we waarschijnlijk vaak ons hart vastgehouden. Dit keer was de busrit niet zo lang.

Om half 2 waren we al bij ons hotel. We hebben een erg grote kamer die er mooi schoon uitziet. We hebben even rustig aan gedaan en zijn toen te voet op weg gegaan.

We wilden graag naar het Nederlandse fort die nog stamt uit de tijd van de Verenigde Oostindische Compagnie. Als eerste kwamen de Portugezen in Galle, die hier handel dreven. In 1640 verovert Nederland Galle en bouwt een gigantisch fort van 52 ha. Dit fort wordt gebouwd door de lokale gevangenen die gevangen genomen zijn door de Nederlanders. Galle werd een handelspost van waaruit specerijen door werden gevoerd en verhandeld. Ongeveer 2000 kooplieden en soldaten verbleven in het fort. Soldaten waren er om het fort te beschermen tegen indringers. Dit deden ze door behulp van een vuurtoren die uitzicht had over de hele zee en 13 kanonnen. Omdat 13 het ongeluksgetal is in Nederland (toen al), werd er geloofd dat dit ongeluk bracht aan de indringers en dat het fort dus niet te veroveren was. De straten hebben bijna allemaal Nederlandse namen. Ook is er een straat die is gebaseerd op de Lijnbaan in Rotterdam. Van de ene hoek kun je namelijk de andere hoek van de straat zien (niet die er tegenover ligt natuurlijk). Er is een gigantische gevangenis in het fort waar gevangenen werden gehouden. Dit is zeker geen pretje geweest. In 1796 brachten de 13 kanonnen juist ongeluk voor de Nederlanders want het fort kwam in handen van de Engelsen. Zij hebben de kerk gebouwd die nog te zien is in het fort.

Nu is het fort een klein dorpje waar tal van restaurantjes en winkeltjes liggen. Je ziet veel stelletjes die hier zitten om naar de zee te kijken. Het dorpje heeft zijn charme en is erg leuk om rond te lopen.

We hebben hier wat gegeten in een chique restaurant. Dit merkten we meteen aan de prijzen. Wel was het erg lekker dus dat was een meevaller!

We hebben een tuktuk terug naar ons hotel genomen en hebben nog lekker rustig aan gedaan en wat geschreven.

Morgen is het weer vroeg dag want dan gaan we de rivier op voor een rivier safari!

We zijn benieuwd!

Jullie ook? Dan horen jullie morgen weer van ons!

Liefs van ons
Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Taryn Coenraads:
    5 augustus 2017
    Geweldig zeg, we krijgen zelfs nog een geschiedenisles van jullie ;)
    Heel interessant hoor :)
    Slaap lekker en geniet morgen van jullie rivier safari.....we zijn benieuwd!
    Veel liefs van ons xxx
  2. Niels:
    5 augustus 2017
    52 ha is een veelvoud van 13... Ongeluk voor de Nederlanders kon dus niet uitblijven. Hoogmoed komt voor den val; beter een iets kleiner fortje gebouwd met minder kanonnen.
    Ik zei het al eerder: de mountain high hebben jullie gehad, op naar de river deep!
    Heel veel plezier, geniet ervan en ... als jullie 13 krokodillen zien weet je hoe laat het is...
  3. Maud:
    5 augustus 2017
    Hi lieve meiden, ontzettend leuk om jullie zo te blijven volgen en mee te krijgen wat jullie dagelijks ondernemen. Ik lees met veel plezier jullie verhalen. Have fun met de rivier safari morgen, ik ben benieuwd!! En nog volop genieten de laatste dagen. Wat is het een mooie reis die jullie aan het maken zijn! Dikke kus x
  4. Sandra Rijk:
    Heyy Manon en Lina,
    Ik heb net jullie verhalen gelezen, wat een mooie reis maken jullie en wat een avonturen! Blijf genieten en pas goed op elkaar. Groetjesss
  5. Nelly en Jac.:
    6 augustus 2017
    Lieve Dames
    Geniet nog van jullie reis,en wensen jullie een goede terug reis.
    Groetjes Nelly en Jac.
  6. Christel peters:
    6 augustus 2017
    Bedankt voor de mooie verhalen en stukje geschiedenis. Ik ben benieuwd naar de riviersafari. Hou het droog dames.